Lausunto taiteen perusopetuksen uudistuksesta

Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry muistuttaa taideopetuksen yhteiskunnallisesta merkityksestä muun muassa kulttuuripoliittisessa selonteossa tunnistettujen tulevaisuustaitojen, lasten ja nuorten hyvinvoinnin sekä henkisen kriisinkestävyyden ja aktiivisen kansalaisuuden näkökulmasta. 

Kuvituskuva taiteen perusopetuksesta. Lapsi, trumpetti, ballerina, tonttu.
Taiteellinen harrastaminen parantaa lasten ja nuorten luovaa ja kriittistä ajattelua, ongelmanratkaisua, kielen kehitystä ja jopa matemaattisia taitoja. Taideharrastusten on todettu tukevan koulumenestystä, tutkintojen suorittamista ja myöhempää työllistymistä.
(Kuvitus: Jutta Kivilompolo. Muokkaus: Andrea Soilander)


Myös se, että taideopetusta olisi monipuolisesti tarjolla eri puolilla maata on kulttuuripoliittisen selonteon toimeenpanon osalta olennaista. On siis tärkeää seurata taiteen perusopetuksen uudistuksen onnistumista alueellisen saatavuuden ja saavutettavuuden näkökulmasta.

Tutkittu tieto näyttää taiteen merkityksen oppimiselle

Lausunnossaan Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry viittaa tutkimustietoon taiteen merkityksestä lasten kognitiivisten ja akateemisten taitojen kehittymiselle. Siksi taiteen perusopetuksen saavutettavuuden parantaminen tukee Suomen pyrkimyksiä nostaa koulutusastettaan. 

Taiteellinen harrastaminen parantaa lasten ja nuorten luovaa ja kriittistä ajattelua, ongelmanratkaisua, kielen kehitystä ja jopa matemaattisia taitoja. Taideharrastusten on todettu tukevan koulumenestystä, tutkintojen suorittamista ja myöhempää työllistymistä.

Taide vahvistaa myös sosiaalisia taitoja. Taide tarjoaa turvallisen tilan oppia empatiaa, yhteistyö- ja viestintätaitoja, elämänhallintaa ja itseluottamusta. Erityisesti se tukee vammaisten ja erityistä tukea tarvitsevien lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä ja ystävyyssuhteiden rakentumista.

Taide on lapsille resilienssitekijä

Taideopetus on resilienssitekijä. Taide edistää elinikäisen oppimisen avaintaitoja: oppimiskykyä, aloitteellisuutta, kulttuurista tietoisuutta ja ilmaisukykyä. Uusien taitojen oppiminen vähentää vanhenemisen kielteisiä vaikutuksia ja vahvistaa kykyä kohdata muutoksia. Taideopetus antaa merkityksellisyyden kokemuksia, lisää lasten rohkeutta, uteliaisuutta ja kykyä keskittyä, sekä synnyttää onnistumisen kokemuksia. Se auttaa näkemään vaivannäön arvon ja tuottaa iloa ja flow-kokemuksia, mikä vahvistaa sisäistä motivaatiota oppia.

Kun taideopetus on saavutettavissa kaikille, se vähentää eriarvoisuutta. Kaikilla lapsilla, taustasta riippumatta, on mahdollisuus oppia itseilmaisua, kehittää vahvuuksiaan ja saada kokemuksia osallisuudesta ja arvostuksesta. 

Taiteen perusopetus on osa koulutusjärjestelmäämme, koska se on keskeinen väline lasten oppimisen, hyvinvoinnin, sosiaalisten taitojen ja tulevaisuuden mahdollisuuksien tukemisessa. Siksi sen saavutettavuus on tärkeää koko yhteiskunnan tasa-arvon, tuottavuuden ja innovatiivisuuden kannalta.

Rosa Meriläinen

Rosa Meriläinen on KULTA ry:n pääsihteeri, jonka tehtävä on lobata. Rosa rakastaa idioottivarmoja, selkeitä kuvaustekstejä.
Rosa Meriläinen är KULTA rf’s generalsekreterare.
Rosa Meriläinen is KULTA’s Secretary General.