Luovan talouden kasvustrategian ytimessä luovan alan yritykset
Nyt se on valmis ja julkista: luovan talouden kasvustrategia, joka on olennainen osa hallitusohjelman toimeenpanoa. Strategia on valmisteltu yhdessä kentän toimijoiden kanssa ja sen lähtökohta on luovan alan yritysten kasvu. Lisäksi se kannustaa muita toimialoja hyödyntämään luovien alojen yrityksiä ja osaamista, jotta uutta aineetonta arvoa luotaisiin kautta elinkeinoelämämme.

(Kuvitus: Jutta Kivilompolo. Muokkaus: Andrea Soilander)
Kuluttajaliiketoiminnan kasvu tietysti lähtee kuluttajasta. Siksi levitys, jakelu, markkinointi ja brändäys nousevat avainasemaan, kun etsitään uusia kasvun mahdollisuuksia.
On hiukkasen harmillista, että luovan talouden kasvustrategian valmisteluaikataulu ei osunut aivan yksiin Risto Murron johtamana kasvutoimia puoliväliriiheen valmistelluun ryhmän kanssa. Valmistelussa onkin ollut lähtökohtana se, että mikään ei saa maksaa valtiolle mitään. Totta kai kasvussa voidaan silti onnistua, sillä aina on mahdollista kekseliäisyydellä, uudistuen ja yhteistyöllä, parantaa tuottavuutta ja luoda uutta liiketoimintaa.
Vaikuttava asiakirja on sellainen, jota käytetään
Työ- ja elinkeinoministeriössä ei tietenkään ole vain odoteltu tämän strategian julkistusta, vaan tekemistä on tapahtunut jo aiemmin. Esimerkiksi tänä keväänä kaikkiin TEM:n alaisiin hallinnon toimijoihin on lähetetty ohjauskirje, jossa yhdeksi strategiseksi kohdealueeksi on määritetty skaalautuvat korkean arvonlisän palvelut ja luovat alat.
Vaikuttavuutta luovan talouden kasvustrategialle voi syntyä sitäkin kautta, jos se toimii inspiraationa alueelliselle ja paikalliselle luovien alojen edistämistyölle. Kulukoon siis tämä asiakirja kaupunkien ja maakuntien elinvoima- ja elinkeinotoimijoiden käsissä!
Kansainvälisyys ja arvopohja painottuu luovien alojen edistämisessä
Aivan kuten kulttuuripoliittisessa selonteossa, myös luovan talouden kasvustrategiassa painottuu kansainvälisyys uuden kasvun mahdollisuutena. Se perustuu siihen tietoon, että kansainvälisesti luovat alat ovat lähtökohtaisesti hyvässä asemassa, sillä kysyntä luovien alojen tuotteille ja palveluille lisääntyy. Suomalaisia puolestaan maailmassa on tosi vähän, joten kulutuksen kasvun rajat tulevat nopeasti vastaan.
Luovan talouden kasvustrategiassa oikein todetaan, että muuttuva teknologia haastaa totutut käsitykset siitä, mikä kaikki voi kansainvälistyä ja miten. Lisätyn todellisuuden ja immersiivisiin etäyhteyksiin perustuvien esitysmuotojen kautta esimerkiksi esittäville taiteille ja museoille, avautuu mahdollisuuksia uusien yleisöjen tavoittamiseen yli maantieteellisten rajojen.
Luovan talouden kasvulla on myös vahva arvopohja. Ei ole yhdentekevää mitä makkaraa tuotamme ja kulutamme. Kulttuuri- ja luovilla aloilla on nimittäin keskeinen rooli kestävän kehityksen edistämisessä. Pitkälti aineettomaan arvonluontiin perustuva kasvu voi parantaa ihmisten hyvinvointia lisäämättä luontoon kohdistuvaa kuormitusta.