Liike ja vaihto!
Tapahtumateollisuus ry:n edunvalvontatyöryhmässä, jonka puheenjohtajana toimin, kuulin suurmusikaaleilla bisnestä tekevältä Johan Storgårdilta hyvän kiteytyksen, miksi kaupunkien kannattaa houkutella suurtapahtumia: liike ja vaihto. Liikevaihto.
Juuri nyt pientapahtumatkin ovat pois pelistä, mutta tulee aika toinenkin. Tapahtumateollisuuden volyymi ja osaaminen on kasvanut huimasti sitten nuoruuteni päivien ja puuttuvat aluetalousvaikutukset viime kesältä ovat näkyneet kuntien kukkaroissa. Tapahtumat lajista riippumatta houkuttelevat ihmisiä yhteen saamaan elämyksiä ja samalla tulevat tuoneeksi vaurautta paikkakunnalle.
Kaupungin kannattaa houkutella tapahtumia
Viime vuonna Olympiakomitean johdolla julkaistu kansallinen liikunnan ja urheilun suurtapahtumastrategia on etenemässä käytäntöön. Loppujen lopuksi kaupunki ihan samoin välinein mahdollistaa niin kulttuuri- kuin liikuntatapahtumiakin. On siis kulttuurialankin etu, että urheilun suurtapahtumakaupungit Tampere, Lahti, Jyväskylä, Helsinki ja Turku parantavat osaamistaan, lisäävät kansainvälistä tunnettuuttaan, vaikuttavuuttaan ja vetovoimaisuuttaan ja edistävät tapahtumahakuja. Kun infra on kunnossa ja viranomaiset osaavat toimia yhteistyössä paikkakunnan yrittäjien kanssa, kaikki hyötyvät ja viivan alla näkyy.
KULTA ry:lle on ollut koko olemassaolonsa ajan tärkeää tiivis ja hyvä yhteistyö Olympiakomitean kanssa. Kulttuuria ja liikuntaa ei pidä asettaa vastakkain. Yhdessä puolustamme rahoitustamme Veikkauksen tuottojen laskiessa, yhdessä innostamme kaupunkeja yhä paremmiksi tapahtumakaupungeiksi ja yhdessä tarjoamme ihmisille innostavia syitä lähteä kotisohvilta muiden ihmisten pariin, aktiiviseen ja sosiaaliseen elämään, josta on suuresti hyötyä myös itse kunkin terveydelle ja hyvinvoinnille.
Tapahtumat luovat kaupungeille brändiä
Monille ulkopaikkakuntalaiselle tapahtumat muokkaavat koko paikkakunnan brändin. Lahdesta tulee mieleen hiihto- ja mäkihyppykisat, Kotkasta meripäivät. Ja vaikka useimmat kaupungit ovat niin isoja ja tapahtumarikkaita, että niistä tulee mieleen useita tapahtumia, ovat silti Ruisrockin ja Tampereen teatterikesän kaltaiset vetonaulat luoneet kaupungeista tenhoavia mielikuvia. Kulttuurissa on lumovoimaa.
Positiiviset kokemukset paikkakunnalta saavat matkailijat palaamaan uudestaan. Jos kokonaisuus on ollut kunnossa eli on löytynyt majoitus, matka paikan päälle on ollut kätevä ja on porukalla syöty ja juotu hyvin, on kaupunki saattanut saada vakiasiakkaan. Itsekin yritän aina joka kesä löytää kesäohjelmaani uusia tapahtumia, mutta piru vie: veri vetää vuosi toisensa jälkeen samoihin juttuihin, joihin on muodostunut jo perinteet.
Tästä syystä kaupungit ja valtiovalta ovat pyrkineet pitämään vakiintuneet festivaalit pystyssä läpi tämän liikevaihdolle tuhoisan vuoden: perinteen synnyttäminen tyhjästä on vaikeaa. Kertaalleen kaatunutta ei noin vain uudelleen pystytetä.
Blogin alussa on Tapahtumateollisuus ry:n kuva, josta käy ilmi alan koko kirjo. Kulttuuri- ja taideala on samassa veneessä monenlaisten yritysten kanssa. Ollaan siis solidaarisia jatkossakin!
Rosa Meriläinen
https://www.tapahtumateollisuus.fi/mita-on-tapahtumateollisuus/
Avainsanat: