Taiteen perusopetuksen oppilaat ovat tyytyväisiä
Taiteen perusopetus on yksi suomalaisen taideopetuksen kruununjalokivistä. Esimerkiksi laadukkaisiin musiikkioppilaitoksiimme haluavat tutustua myös kansainväliset vierailijat, jotka ihmettelevät, miten näin pienestä maasta voi tulla näin paljon huipputason kapellimestareita.
Nyt on tutkittu lähes 2 000 taiteen perusopetuksen oppilaan ajatuksia heidän kokemuksistaan taideharrastuksen parissa. Tulokset ovat meille kaikille kulttuuri- ja taidealalla – oikeastaan koko Suomessa – ilon ja ylpeyden aihe.
Harvoin traumoja, usein isoa iloa
Usein keski-ikäiset muistelevat omia harrastus- ja koulutraumojaan, mutta unohtavat maailman tältä osin muuttuneet paremmaksi. Tällä hetkellä taidetta taiteen perusopetuksen piirissä harrastavien vastaukset antavat positiivisen kuvan taideharrastamisesta:
· Saan iloa oppimisesta harrastuksessani 99 %
· Minut hyväksytään harrastuksessani sellaisena kuin olen 97 %
· Harrastuksestani tulee minulle hyvä mieli 98 %
· Saan käyttää harrastuksessani mielikuvitustani 93 %
Kaksi prosenttia vastaajista kertoo kokevansa kiusaamista ja syrjintää harrastuksessaan. Se on ilahduttavan vähän, mutta toki jokainen tapaus on liikaa.
Mitä on taiteen perusopetus?
Termi on heikosti tunnettu ja se joskus sekoitetaan peruskoulussa opetettaviin taideaineisiin. Taiteen perusopetus on samanaikaisesti sekä koulutusta että harrastamista. Toiminta on laajaa. Suomesta löytyy 424 taiteen perusopetuksen oppilaitosta, joilla on yhteensä 1225 sivutoimipistettä.
Taiteen perusopetuksen oppilaita on enemmän kuin lukiolaisia, yhteensä 128 000 oppilasta. Opetettavia taiteenaloja on yhdeksän (9): arkkitehtuuri, kuvataide, käsityö, mediataiteet, musiikki, sanataide, sirkus, tanssi ja teatteritaide. Toimintaa rahoittavat valtio, kunnat ja harrastajat.
Taiteen perusopetusta edustava TPO-liitto on yksi KULTA ry:n jäsenjärjestöistä. Sen sivuilta löydät lisää tietoja tutkimuksesta: https://artsedu.fi/2024/10/verkkojulkaisu-ladattavissa-kulttuuriharrastamisen-koetut-vaikutukset-selvitysraportti-taiteen-perusopetus/
Rosa Meriläinen
pääsihteeri
Avainsanat: taideharrastus, taiteen perusopetus